onsdag 30. mars 2011

Et par blogger å kjenne til...

I vrimmelen av mer eller mindre faglige blogger er det en jeg spesielt vil trekke frem. Plinius er et navn alle som interesserer seg for bibliotek- og informasjonsvitenskap bør legge til sin liste. Bak navnet skjuler seg Tord Høivik, en person som vil være kjent for de som har utdannet seg ved Høgskolen i Oslo de senere år. For mange av oss var han den som først presenterte blogg som arbeidsverktøy, og vi opplevde ham som en inspirert lærer i forskningsmetode.

Den gode Plinius forsyner oss, i tillegg til en stadig strøm av solid fagstoff, en liste over norske bibliotekblogger som kan være interessant å utforske. Det skal bli morsomt å se om noen av våre blogger en dag blir funnet verdig til en plass å denne listen.

En som lenge har vært å finne der er Magnus Enger, tidligere bibliotekar ved Bodin videregående og Høgskolen i Bodø. Riktignok er dette kanskje mer en privat blogg enn en bibliotekblogg, men han har mye fornuftig å fortelle oss inninmellom. Magnus er i dag selvstendig bibliotekfaglig konsulent og representant for biblioteksystemet Koha.

5 kommentarer:

  1. Hadde hr Høivik i statistikk ca i 1997, og jeg er ennå sur for at han på eksamen presenterte oss for en drøftingsoppgave i tillegg til utregning av normalfordelingskurve og standardavvik. Tommelfingerregel: Alle gode statistikk-eksamensoppgaver gir et svar som kan settes to streker under ;P

    SvarSlett
  2. Syns hr Enger har mye artig på bloggen sin! Jeg måtte selvfølgelig se igjennom hele listen med "35 av 100" og fant at at jeg har lest oppimot 20 av bøkene. Tror jeg må stjele hele greia og legge den ut på den private bloggen min.... :)

    SvarSlett
  3. Jeg måtte også telle - det er nesten uimotståelig, ikke sant? Har lest 26 av dem - og egentlig ser jeg ikke på meg selv som så veldig litterær.

    SvarSlett
  4. Takk for to interessante blogger. På den første fant jeg i siste innlegg: "Undervisningsbransjen er ikke like brukerstyrt. Lærerne og deres institusjoner beveger seg langsomt og forsiktig. PowerPoint-forelesninger og læringsstøttesystemer (LMS) er forsøk på å bevare etablerte pedagogiske arbeidsformer innenfor det digitale feltet. Radikale endringer er på vei, men jeg venter ikke like raske omveltninger som i konsumsektoren. Utdanningsmarkedet er langt mer stats-, leverandør- og lærerstyrt enn markedet for bøker, musikk, nyheter og film." Meget, meget interessant å reflektere over.
    Magnus Enger har en trivelig blogg med litt av hvert, bl. a. hjelp til å få Telenors mobile bredbånd til å funke med Ubuntu. Det har jeg bruk for.

    SvarSlett
  5. Høivik hadde jeg som veileder på avslutningsoppgaven min på bibliotekstudiet. Husker enda at han skulle vise meg et søk på nettet, og nettopp hadde kommet over den nye søkemaskinen Google, som da var blitt den suverene søkefavoritten hans....

    Høivik er særlig flink på det med statistikk innen bibliotekverdenen.

    SvarSlett