mandag 21. mars 2011

Noen tanker om den grunnleggende digitale ferdighet

Jeg innrømmer det gjerne: Pedagogikk var ikke mitt sterkeste fag på bibliotekarutdanninga. Noe jeg håper å kunne ta litt igjen på dette kurset. Helt uten erfaring i arbeid med læreplaner finner jeg det en smule vanskelig å finne noe i rapportene som utgjør pensum, som jeg føler at jeg kan kommentere på en faglig forsvarlig basis.

Et moment som blir nevnt flere steder, er at LK06, i motsetning til tidligere læreplaner, legger stor vekt på grunnleggende ferdigheter: muntlig uttrykk, skriftlig uttrykk, leseferdighet, regneferdighet og digital ferdighet. At den siste sidestilles med de fire andre, som er de jeg kjenner igjen fra min egen skolegang for snart et halvt århundre siden, viser tydelig hvordan verden, og plattformene for uttrykk og kommunikasjon har utviklet seg. De undersøkelsene som rapportene bygger på, tyder også på at mange lærere har vansker med å finne den rette måten å utvikle og implementere digitale arbeidsmåter i alle fag.

Digitale arbeidsredskaper som PC, digitalkamera, lydopptakere og så videre må være nettopp det: arbeidsredskaper. Å utfolde seg med verktøyene og egnet programvare kan være fantastisk utviklende for både barns og voksnes kreativitet, men vi må ikke tape av syne at det er mennesket, og ikke maskinen som skal være i sentrum.

Hadde Leonardo vært en enda større kunstner og oppfinner om han hadde hatt tilgang til en datamaskin? Nei, jeg tror ikke det. Men han hadde hatt mulighet til å uttrykke seg på andre måter enn han gjorde, og han hadde sannsynligvis vært svært mye mer produktiv. Men å vifte med digitalkamera og mac på 14-hundretallet hadde vel vært å sikre veien til bålet.

3 kommentarer:

  1. Pedagogikk var heller ikke mitt fag - i lærerutdanninga. Men, jeg lurer mye på hva kunnskap, kompetanse og kyndighet egentlig er.
    IKT-verktøy (maskin- og programvare) gir oss praktiske, aktive, kreative, sosiale og intellektuelle verktøy. Utfordringa er å finne frem til gode anvendelser i skolen.

    SvarSlett
  2. Artige tanker rundt Leonardo! Det er vel det som er hele poenget, at datamaskiner og duppeditter ikke skal være hovedfokus, men et redskap for læring. Å komme dit er vel en del av utfordringen vi har i dag. Du skriver kjempebra, Helge. En fornøyelse å lese innleggene dine :-)

    SvarSlett
  3. Takk for det Åse! Man gjør så godt man kan. Jeg er litt ute av trening for tida, men det kommer seg vel etterhvert.

    SvarSlett