mandag 25. april 2011

Krumsvik og den digitale læringsrevolusjonen

"Skulen og den digitale læringsrevolusjonen" opplever jeg som en noe vanskelig tilgjengelig bok, kanskje først og fremst fordi jeg, må jeg innrømme, har forsømt å holde nynorsken i trim de senere år. Kanskje er det mitt problem, og ikke Krumsviks, at jeg tror boken hadde hatt godt av en ekstra omgang korrekturlesing?

Men, når man først kommer inn i stoffet, er dette en bok å bli klok av. Krumsvik legger stor vekt på nødvendigheten av at lærere utvikler digital ferdighet og kompetanse, fordi dagens lærergenerasjon ikke på samme måte som dagens elever har vokst opp med den digitale hverdag. Et uttrykk han ofte bruker om dagens ungdom er "screenagers", de som har levd mer eller mindre hele sitt liv i dataskjermens tidsalder. Her opplever vi en generasjonskløft uten sidestykke i historien, hvor lærlingen i utgangspunktet på mange områder er mesteren overlegen.

På den annen side må vi skille mellom digital ferdighet, digital kompetanse og digital dannelse. Elevenes digitale ferdighet er gjerne høy, de har spilt dataspill, surfet og kommunisert digitalt siden de rakk opp til tastaturet. Den digitale kompetanse må tilegnes i samspill med skole og samfunn. Her er det vesentlig at det legges større vekt på det digitale i lærerutdanningen, og i kollegaveiledning i skolen.

Et litt morsomt poeng høster Krumsvik (hos meg) når han mer enn gjerne benytter seg av Wikipedia for bakgrunn og definisjoner. I mange skoler er Wikipedia, så vidt jeg forstår, fremdeles sett på som en smule suspekt. Men brukt med fornuft, slik alle hjelpemidler skal brukes, er det en gullgruve av informasjon, og ikke minst, nyttige lenker.

2 kommentarer:

  1. Jeg leste et sted at wikipedia sin primærfunksjon var å stimulere til videre utforskning, det er jo en besnærende tanke.

    Lenkene kan legge til rette for den type utforskende bruk. Men et tankevekkende høyt antall wikipedia-lenker er interne, dvs viser til andre wikipedia-artikler heller enn til eksterne artikler. Til og med artikler som ikke finnes ennå...det kan være en frustrerende øvelse for oss som ofte og gjerne vil vite litt mer.

    SvarSlett
  2. Nyttig sortering mellom digital ferdighet, kompetanse og dannelse. Jeg er redd for at mange lærere er i villrede her.

    Positivt at Wikipedia får kreditt for det det er.

    SvarSlett