søndag 27. februar 2011

Første samling

Så var det gått noen dager, og inntrykkene har på en måte satt seg. Vi har også hatt tid til å prøve oss litt frem på blogging og se på en del ny programvare. Her er det mye å finne ut av, ikke minst hvor vi kan finne en form for manual til Scribus. Her er det mange funksjoner som jeg, selv om jeg ikke er helt ukjent med DTP-programvare fra tidligere, ikke finner frem til sånn uten videre.

Første dag startet med at vi fikk se at IKT, i tillegg til å være et fantastisk allsidig redskap, også kan være en tidstyv av rang. Selvfølgelig skal vi gjøre det vi kan for at vi, våre kolleger og ikke minst våre elever skal bli i stand til å utnytte IKT på best mulig måte i læringens tjeneste, men jeg mener at vi ikke helt må se bort fra andre plattformer. 

Hoems foredrag, som opptok en betydelig del av dag to, har jeg så vidt nevnt i et annet innlegg. Gjennomgangen av IKT-historien vi fikk på begynnelsen av dagen var informativ, og ga oss et visst perspektiv på det vi skal arbeide med på dette kurset.

3 kommentarer:

  1. Hei Helge, bra du er godt i gang med bloggingen! Og med uttesting av programvare muligens...skal prøve å få testet ut noen av de programmene snart jeg og. Når en holder på med IKT kan man bruke så lang tid man vil...derfor det er så viktig med noen pauser iblant. Tror problemet med utbrenthet får en ny dimensjon når alle av dagens ungdommer som sitter foran pcskjermen minst 10 timer daglig kommer seg ut i arbeid...


    Tror det er lurt at alle deltakerne på studiet også bør få i oppgave å før neste samling installere alle programmer fra programm-mappen på Fronter, sånn at vi slipper eventuelle installeringsproblemer på samlingen...
    :-)

    SvarSlett
  2. Flott lenke i teksten :-) BOK 2.0 er et informasjonsteknologisk verktøy jeg selv behersker og har hatt stor nytte av. Siden jeg føler meg komfortabel med et slikt topp moderne redskap, skal nok arbeidet med de andre bli som en kakebit på en tur i parken ;-)

    SvarSlett
  3. Vi skal bruke Scribus på siste samling i april.
    IKT og Web 2.0 gir oss nyttige verktøy, ikke minst til samhandling.
    Pensum omfatter bruk av Bok 2.0-teknologi.

    JT:
    Fint hvis de som kan installerer Photo Story 3, PhotoFiltre og ScreenHunter til andre samling, Scribus til 3. samling. Jeg er ikke sikker på om alle får det til eller får programmene til å virke på sine maskiner.

    SvarSlett